Nieuwe school,Nieuwe verhalen en nieuwe ervaringen

12 juni 2017 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Lieve lezers en lezeressen, daar is hij dan eindelijk, de goede versie van deze geweldige blog. Jullie zullen wel gedacht hebben, wat een slecht verhaal. Na een paar kleine aanpassingen en aanvullingen staat nu de goede versie online! Have fun reading!

Mijn dagen als MS. van ’t Ende of MS. E zijn begonnen. Waar ik op SVDS nog teacher Eva of gewoon juffrouw werd genoemd, heb ik op deze school een andere naam gekregen, als hebben de leerlingen soms nog moeite met het uitspreken van mijn naam.

Deze week was het science week. Wat inhield dat de leerlingen uit mijn klas de hele week bezig zijn geweest met hun science project. Daarnaast komt het toetsenseizoen eraan en dat betekent dat er dus amper lesgegeven gaat worden. Dat vind ik wel een beetje jammer, maar ik was wel heel enthousiast over het science project en er valt genoeg te doen voor mij.

Toen ik afscheid moest nemen van de Simon van der Stel school, vroeg ik mijzelf af ‘waarom heb ik er in godsnaam voor gekozen om op verschillende scholen stage te lopen?’ Maar na een week op de ISCT weet ik weer precies waarom. Wat een verschil zit er in het onderwijs tussen deze twee scholen.   Op deze school geef ik wederom les aan graad 5 en in deze klas zitten 19 leerlingen die vanuit verschillende landen van over de wereld komen.  Dit is een groot verschil met de 33 leerlingen uit een Nederlandse klas en wij als Nederlandse studenten vallen hier ook veel minder op.  De kinderen krijgen hier ook les in Frans en Spaans. Dit zijn lessen die ik natuurlijk nooit ga geven… De leerlingen hier zijn trouwens allemaal voorzien van een eigen laptop, IPad of tablet, dit waren spullen die op de SVDS erg schaars waren. De kinderen vonden het toen heel bijzonder dat ik van al deze elektronica was voorzien, op de ISCT kijken de kinderen hier niet eens na. Ook op deze school dragen alle kinderen een schooluniform. Ik ga kijken of ik ook zo’n pakje kan scoren!

Ik heb hier in een klas een hele lieve mentor. Ze heeft de klas goed onder controle, de kinderen luisteren goed naar haar. Opvallend is wel, dat zij vaak erg negatief is. Ze zegt zelfs vaak (waar de kinderen bij zijn) dat ze geen zin heeft om les te geven en dat zij zich irriteert aan de kinderen! Daar moet ik nog wel even aan wennen. Maar goed, daardoor ben ik mij er wel bewust van geworden dat ik dus echt niet zo wil zijn!

Woensdag waren alle leerlingen vrij in verband met een grote storm die over Kaapstad raasde. De grootste storm sinds 30 jaar. De dag van tevoren hadden Ilona en ik een hoop eten ingeslagen omdat wij de gehele dag in ons huis moesten blijven. Zelf heb ik niet veel van de storm meegekregen, het grootste gedeelte van de dag heb ik geslapen. Op facebook zag ik geweldige afbeeldingen en filmpjes van de storm bij de kust, helaas had ik geen auto om daar zelf naar toe te gaan.

Donderdag moesten wij er weer aan geloven. De storm was voorbij en wij moesten weer aan de bak. Donderdag en vrijdag zijn de kinderen eigenlijk alleen maar bezig geweest met het sciene project. Omdat het vrijdag officieel de laatste dag van de science- week was, konden alle kinderen verkleed als een Scientist naar school komen. Dit deden dan ook veel kinderen. Veel kinderen hadden gekleurde pruiken op, en vooral Einstein viel in de smaak. In de avond zijn Noortje, Julia, Ilona, Martijn, Mieneke en ik uit geweest, bij een hele toffer club in het centrum.  Eindelijk hebben wij een club gevonden waar wij ons thuis en veilig voelden. Wij hadden hier geen persoonlijke security nodig en ik kon gewoon in mijn eentje naar de bar of toilet toe lopen! Hier is dat echt heel uniek..

Omdat het vrijdag zo gezellig was, heb ik bijna de hele zaterdag in mijn bed gelegen met een klein katertje.. in de avond hebben Julia, Noortje, Ilona en ik een rustig avondje gehouden met een bezoekje aan de plaatselijke bowlinghal en bioscoop. Zondag ben ik vroeg opgestaan om samen met Silke en Amber een bezoek te brengen aan een township. Met deze dagtour zijn wij ook naar district six en naar een gospel kerkdienst geweest. Ik heb nu echt het idee dat ik alle van Zuid-Afrika weet en alles gezien heb. Het was een hele bijzondere ervaring om door het township te lopen. Zelfs in het township zijn er verschillende soorten lagen van welvaart te zien, erg apart. De kinderen die wij daar zagen waren buiten met allerlei soorten ‘afval’ aan het spelen. Erg confronterend. Sommige mensen wonen daar met meer dan 6 gezinnen in één klein huisje!

Morgen begint de tweede week op ISCT, maandag sluiten wij de science-week af met presentaties voor de ouders. Hierna beginnen de toetsen en daarna kan ik dan eindelijk beginnen met lesgeven!

Dit was mijn weekverslag alweer, weer genoeg meegemaakt en genoeg geschreven.

Tot de volgende blog,

Liefs ❤