Back to teaching

2 mei 2017 - Kaapstad, Zuid-Afrika

De eerste stagedag zit er op en wat veel indrukken heb ik opgedaan. Het is hier zo anders dan in Nederland. Wat zijn de leraren in Nederland verwend. Waar ik in mijn eerste pabojaren in Nederland zo naar een krijtschoolbord verlangde, verlang ik nu heel erg naar een digibord. De leerlingen hier lenen de boeken van school en deze boeken moeten dus ook op school blijven. Dat is dan ook de reden dat de leerlingen letterlijk alle tekst uit het boek moeten overschrijven in hun schrift. Nu ik die reden weet, heb ik er begrip voor, maar daarvoor was ik mij kapot aan het ergeren aan al die kostbare lestijd die hierdoor verloren gaat. Mijn mentor is een man die echt geweldig is, hij doet het zo leuk met de leerlingen! Helaas is het een invaller en gaat hij over twee weken ook weer weg. Maar alleen al van deze dag heb ik zoveel van deze meneer geleerd. In het begin van de dag heeft hij bijna een half uur lang gepraat over "eerlijkheid","dankbaarheid" en "respect". Daarnaast zit hij ook vol energie en stuitert hij de klas rond. Nu begrijp ik wel dat ik aan hem gekoppeld ben... Wat ik nog wel apart vind is dat de leerlingen hier (voor mijn gevoel) weinig zinvolle stof leren. Zij krijgen een korte instructie, het valt eigenlijk niet eens echt een instructie te noemen. De leraar doet samen met de leerling 1 opdracht, en niet elke leerling komt hierbij aan bod. Daarna schrijven de leerlingen de antwoorden in hun boek en schrijven zij de belangrijke teksten van de les over. Als de leerlingen klaar zijn met hun werk, moeten ze wachten totdat alle andere kinderen ook klaar zijn. Maar wat gaan ze dan doen? In Nederland gaan kinderen dan bezig met ander werk, maar hier dus niet. De leerlingen hoeven niets te doen, als ze maar stil zijn...De leerlingen uit mijn klas zijn wel erg geinteresseerd in mij. Zij vragen mij van alles. Toen ik mijn laptop pakte om wat foto"s te laten zien,vonden zij het apart dat ik een ipad,mobiel en laptop had. shocking!
Ik had van te voren al een introductiefilmpje over mijzelf gemaakt, maar deze kan ik morgen pas laten zien. Wel heb ik de leerlingen stroopwafels laten proeven en zij waren hier erg enthousiast over, sommige kinderen namen het dan ook mee naar huis om aan hun ouders te laten zien. Ik weet zeker dat ik zoveel van deze stage ga leren, al zie ik mijzelf hier echt nog geen lessen geven.Ik ben gewend om structuur aan een les te geven en om inhoudelijk goed les te geven en ik weet niet of dat helemaal matcht met het onderwijs hier. Hoe dan ook ik weet het zeker dat ik mij hier wel ga vermaken en ik ben erg benieuwd wat er op mijn pad gaat komen hier, in het geweldig mooie Zuid-Afrika

image                   image

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Miny van 't Ende:
    2 mei 2017
    Mooi!
  2. Angea:
    2 mei 2017
    Wouw je hebt al heel wat meegemaakt in 1 week.
  3. Daphne:
    3 mei 2017
    Wat een heerlijke verhalen! En je hebt het nig echt meegemaakt ook!
    Hoef jij geen uniform aan?