Het zit er bijna op!

20 juni 2017

Niet mijn beste werk tot nu toe, maar even een kleine update!

De tijd gaat hier mega snel. Over minder dan een maand ben ik alweer thuis! En ook al ga ik steeds meer de kleine dingetjes van huis missen, ik heb hier ook nog genoeg dingen die ik wil doen en wil zien.

Vandaag is de laatste stageweek in gegaan en het zal een week zijn met hele nieuwe ervaringen. De scienceweek en de toetsen zijn voorbij en dit is een ‘normale’ week. Eindelijk mag ik dan beginnen met het ‘normale’ lesgeven op de school en als ik eraan denk word ik toch een beetje zenuwachtig. Deze week  moet ik sowieso alle rekenlessen verzorgen. Deze lessen worden in mijn klas héél anders gegeven dan op de Nederlandse scholen waar ik ooit stage heb gelopen. De kinderen gebruiken geen boeken voor dit vak en werken met alleen maar werkbladen. Vandaag heb ik voor het eerst mijn mentor les zien geven, nu heb ik gelukkig wel een beter beeld van het ‘echte’ onderwijs hier en weet ik hoe ik het kan aanpakken hier. Nou is het niet zo dat ik vorige week niks gedaan heb, al had ik wel graag meer kunnen doen. De kinderen zijn vorige week aan de slag gegaan met de tuinkers zaadjes die ik had meegenomen uit Nederland. De kinderen werken 10 dagen lang aan dit experiment door elke dag de tuinkers te onderzoeken. Ondanks het feit dat de kinderen hier veel weten van science, lijken ze nog niet op het woord ‘fotosynthese’ gekomen te zijn en hebben ze de verschillend in hun experimenten nog niet kunnen verklaren. Het is heel leuk om de kids hier mee bezig te zien. Verder zijn de kinderen ook de hele week bezig geweest met het schrijven van kaarten aan mijn (toekomstige) leerlingen in Nederland. De kaarten zijn echt super leuk geworden!

Vorige week was trouwens een korte week. Vrijdag waren alle scholen vrij vanwege de nationale vrije dag ‘youthday’. Heerlijk een vrije dag! Deze heb ik goed besteed door met de meiden in de ochtend te gaan surfen. Daarna zijn wij naar een wijnproeverij geweest in Stellenbosch. Een goede besteding van een vrije dag lijkt mij.. Zaterdag zijn wij met zijn 6en het centrum ingegaan. En voor de zoveelste keer hebben wij leuke dingetjes gekocht bij de greenmarket square. De marktjes hier zijn allemaal super leuk maar op één of andere manier komen wij vaak weer uit bij dezelfde greenmarket square. Overigens was het dit weekend eindelijk lekker weer, dus het was heerlijk om door het centrum te lopen die dag. S’avonds zijn Noortje, Julia en ik met zijn 3én op stap geweest. Het was echt heel leuk en wij hopten van club naar club. Ik ben zelfs nog de charmante politieagent tegen ge komen die een maandje geleden mijn aangifte had opgenomen!

Gisteren heb ik eindelijk mijn lieve opa en familie weer eens gezien. Wel via facetime maar het was toch bijzonder. Toch blijf ik het stom vinden dat jullie in Nederland super mooi weer hebben en het tot laat licht is en het hier koud is en al om 5 uur donker is. Dit zijn niet de weersomstandigheden waar ik over fantaseerde toen ik mijn reis boekte naar Zuid-Afrika.

Vandaag (maandag) kwamen er op school twee oud-leraren vertellen over de geschiedenis van Youth-Day. Dit was echt mega interessant, vooral omdat het zo’n grote impact had op de leraren en de kinderen op deze school. Vandaag was ik trouwens mega blij. Ilona en ik hadden een tijdje geleden meegedaan met een win-aktie op facebook waarmee wij een tripje op het water konden winnen. Een tripje naar de waterdieren zoals walvissen en dolfijnen! And guess what. Ik heb vandaag het bericht gekregen dat ik heb gewonnen en dat Ilona ook mee mag! Super tof. Nog meer om naar uit te kijken voordat ik weer naar huis toe moet.

Dit was even een korte update van vorige week!

Tot de volgende blog!

Liefs! <3

1. Janni:
    21 juni 2017
    wat leuk dat je dit gewonnen hebt zeg.
    En nog een paar weken en dan lekker weer thuis..dan waardeer je dit nu ook vast meer dan je deed voor je wegging..
    Leuk om je straks weer te zien...

liefs tante Janni
  2. Miny van 't Ende:
    25 juni 2017
    Hey Eva, gefeliciteerd met je prijs en ga (ook) hiervan genieten! Hou ons op de hoogte! Groetjes ❤