Simon van de Stel Primary #Done

25 mei 2017 - Wynberg, Zuid-Afrika

Mijn teacher dagen bij Laerschool Simon van der Stel zitten er nu echt op, helaas! Ik was net gewend geraakt al mijn leerlingen, de andere leerlingen en de collega’s. Ik voelde mij hier als een vis in het water en wat had ik het zwaar vandaag! Het is ook in Zuid-Afrika hemelvaart en mijn school ging naar de kerk. In deze kerk hield de dominee (waar ik al 5 weken bij woon) zijn hemelvaart-ceremonie voor de hele school. Dat was eigenlijk best wel mooi om mee te maken en eventjes ging ik helemaal mee in het geloof. De dominee begon tijdens zijn spreken over het afscheid van mij en Ilona, waarna alle kinderen niet konden stoppen met kijken naar ons. Daarna werd er ook een heel mooi/zielig Nederlands liedje afgespeeld en kon ik het niet meer droog houden. Jankend zat ik in de kerk, met allemaal kinderen om mij heen die met mij mee gingen huilen en mij knuffels gaven. Ik had niet gedacht dat ik zo’n band op zou bouwen met deze kinderen en deze school in de korte vier weken dat ik bij hun in de klas ben geweest. Net toen ik dacht mijn tranen onder controle te hebben, keek er een leerling naar mij en ging ik weer… Gelukkig heb ik het de rest van de dag goed vol kunnen houden. Als afscheid had ik getrakteerd op overheerlijke homemade panecakes and they loved it! Morgen is het vrijdag en Ilona en ik hebben een extra stagedag ingelast. Dit was eigenlijk niet op ons eigen initiatief, maar de leraren dachten dat wij op vrijdag nog op stage zouden zijn en hadden op die dag dus ons ‘schoolse’ afscheid gepland. Hopen dat ik morgen wat sterker in mijn schoenen sta!

Eerst maar even een terugblik op de andere dagen van de week.

Maandag was het een maandag als alle andere, een dag die snel voorbij gaat en een dag met beeldende vorming! Wat een geweldig vak vind ik dat. Terwijl mijn leerlingen bezig waren met hun kunstwerkjes, kon ik verder met het kunstwerk wat ik en Ilona gemaakt hebben voor de school. De rest van deze dag ben ik vooral druk bezig geweest met de voorbereidingen van de rekendag op woensdag.

Dinsdag heb ik mijn klas het 24-rekenspel gegeven en ze waren er erg blij mee, zelfs de leraar (die er niets aan heeft, omdat hij maar een invaller is) vond het een geweldig alternatief voor het spel op de Ipad. Nadat ik het spel een paar keer klassikaal had gespeeld, wilden de kinderen het meteen zelf spelen. Toch leuk dat mijn cadeautjes steeds zo gewaardeerd worden hier! Ik heb ook mijn eindbeoordeling gehad op stage. Eerst was ik een beetje bang om mijzelf te laten beoordelen, omdat ik hier nou niet echt de hele dag les kan geven, maar ik heb mijn stage afgerond met een excellent! Die is dus ook weer mooi in de pocket! Dinsdag heb ik ook samen met twee leerlingen een film gemaakt over de stageschool. Bepakt met verschillende (amateurs) camera’s zijn wij in en rond de school wezen filmen. Later die dag heb ik alle beelden bewerkt, en ik ben ook echt blij met het resultaat. De directeur wil hem graag op een stickje zodat hij het aan iedereen kan laten zien, dat zegt ook wel iets toch? Als hij mij lukt om de film op deze site te zetten, dan zien jullie hem vanzelf verschijnen!

Woensdag was de grote rekendag. Dit is in Nederland een bekend fenomeen, maar blijkbaar dus ook op deze school in Zuid-Afrika. Ilona en ik hadden de gehele regie en wij konden zelf bepalen hoe wij deze dag vorm wilde geven. Uiteindelijk is het een rekenochtend geworden met een schoolbrede opening op het schoolplein met het thema meten, bewegen en construeren. Een lastig thema… Voor deze opening hadden alle leerlingen van tevoren hun huisnummer op een a4 papier getekend, voor de opdracht moesten alle leerlingen op volgorde van laag naar hoog gaan staan. De leerlingen deden dit (met enige hulp van de leraren) boven verwachting goed! Na de schoolbrede opening zijn alle leerlingen naar hun eigen klas gegaan om daar 1,5 uur met hun eigen klassenopdracht bezig te gaan. Ik heb de resultaten gezien, en ondanks het feit dat de opdrachten soms wat moeilijk waren, was het enthousiasme van de leerlingen erg aanwezig. De resultaten en de foto’s zijn dan ook erg leuk geworden.

Morgen dus nog even langs school en voor de rest van de dag heb ik nog niet veel plannen.

Het enige wat ik morgen echt moet doen is het inpakken van mijn koffers, want zaterdag vertrekken Ilona en ik naar onze tweede locatie. Hopen dat ik mijn koffer net zo goed ingepakt krijg als mijn mama! Volgende week even geen stage trouwens! Wij hebben een heerlijke week vrij gepland om allerlei leuke dingen te gaan doen nu het hier nog mooi weer is. Wij gaan tenslotte echt het winterseizoen in hier.

Tot de volgende blog!

Liefs van mij ❤

Meneer cute-face  Crew GhettoCrew Karla&mijn mentor

1. Ellen:
    25 mei 2017
    Wat een supper mooi verhaal weer
    Lekker een weekje vrij hoor
  2. Miny van 't Ende:
    Leuk weer, Eva!
  3. Janni:
    25 mei 2017
    heerlijk om weer te lezen Eva.
    mooi te lezen van je goede beoordeling, die heb je idd in de pocket!
    Wat leuk dat de dominee jullie zo benoemd....en ja...dan snap ik dat je het niet droog hebt kunnen houden...geeft toch ook niets...leuk dat ze ook zo begaan met jullie zijn....vast en zeker verdiend...zeker jou kennende !!!!
    Heel veel succes op jullie nieuwe adres en tot je volgende blog.

Geniet van jullie vrije week!!!!